Iets buiten de haven St Pieterport was de zee wild maar de golven en stroom kwamen uit de goede richting.
Soms ging het er nogal woest aan toe vooral rond Cap de la Hague maar de kapitein kon het de baas.
In de verte de overzet Guernsey Engeland.
We hebben er geen hinder van. Hij loopt achter ons door.
Het was een zware wilde dag. Zo hadden we Cap de la Hague nog niet gezien. Gelukkig hadden we stroom en wind mee wel tot 35 knopen en snelheden van 11,50 knoop. Moeilijk, maar de kapitein hield stand. Voor mij was het te zwaar. Ik kon het stuurwiel niet houden.
Ik heb de douanen boot toch gefotografeerd. De zodiak dat ging niet in het geniept.
Dag
107: dinsdag 10.07.2012: van Guernsey Kanaaleilanden naar Cherbourg Frankrijk:
49°38’832”N – 1°37’361”W.
Om 11u30 stond er genoeg water over de
drempel, zodat we de haven konden uitvaren. Normaal gezien zouden we 7 uren
stroom mee hebben en dus ook nog aan Cap de La Hague gekend om zijn
stormachtige zee.
De genua werd uitgeboomd BB en het groot zeil SB opgetrokken zodat we konden vlinderen onmiddellijk bij het buiten varen van de haven. We hadden zeker 3 knopen stroom mee en rond de 20 knopen WZW wind. Als het zo bleef zouden we er vlug zijn. Het was weer dikke jassen weer. Als de zon erdoor kwam – soms – was het nog koud. Ik nam het stuur en zeilde tot 10,1 knoop, wauw wat een snelheid. De A.P. kreeg vandaag rust, want het was te woelig en als hij te veel moest bijzetten verliezen we aan snelheid. Na een 15 mijl nam de skipper het stuur over. De zee werd woeliger en woeliger. De wind nam in snelheid toe tot 35 knopen aan de Cap de la Hague met en stormachtige zee. Gelukkig stond de skipper achter het stuurwiel en haalde snelheden van 11,6 knopen, voor mij was het te zwaar. Na de Cap kon de skipper de boom wegnemen en beide zeilen BB plaatsen omdat we van koers veranderde en de wind dan uit een andere hoek kwam. Het bleef zwaar zeilen maar toch niet meer stormachtig.
Plots kwam er een helicopter boven de boot hangen en nam foto’s. Hopla daar had je het weer. De skipper zei: “nu krijgen we zeker controle van de douanen” en inderdaad iets later kwamen ze recht op ons afgevaren, bleven een tijdje naast ons en vertrokken richting haven.
Eens in de ‘Petite Rade’ een 3 mijl voor Cherbourg kwam in volle vaart een zodiak van de douanen met 3 mannen en 1 vrouw tot bij ons en ze wilden aan boord. De zee was nog erg wild, wind nog steeds rond de 30 knopen, we liepen nog 6,5 knoop en we vroeger: controleer ons toch in de haven. Ze weken geen seconde van ons. Vaarde dan BB, dan SB, rondomom enz. en deden telkens een poging om aan boord te komen terwijl de anderen volgden met hun grijze grote boot. Het leek wel alsof we de grootste boeven waren. In welke soap waren wij terecht gekomen. Uiteindelijk sprongen ze met 3 aan boord, een gevaarlijke bedoening, want het groot zeil diende nog naar beneden gehaald te worden en dan moet je in de wind draaien en kan de giek overslaan. Ze vroegen de papieren van de boot en de paspoorten en telefoneerden naar…?, vroegen vanwaar we kwamen enz. enz. enfin alles moesten ze weten, zelfs wat we deden voor we op pensioen waren. Jean Michel had ons nog verteld dat de gepensioneerden verdacht worden tot het overbrengen van drugs om een centje bij te verdienen en we hadden er nog mee gelachen.
Het was zeer druk in de haven omdat er feestelijkheden waren, maar de douane in de zodiak ging voor ons een plaatsje versieren. Hij kwam in volle vaart terug en we kregen een plaats in een box en werden door hem en een havenhulp naar onze plaats geëscorteerd. De omliggende zeilers moeten zeker gedacht hebben ‘wat hebben die uitgespookt? ‘We hadden de aandacht van de ganse haven. Eens in de haven werd er nog wat heen en weer getelefoneerd, nog wat vragen gesteld, de boot volledig onderzocht tot in de biltgens en de ijskast toe. Het was wel een hele belevenis, maar het heeft ons een mooi plaatsje opgeleverd in de haven – bedankt Franse douanen - want anders moesten we zoals velen door de drukte van de feestelijkheden zij aan zij liggen of aan een ponton zonder verbinding met de wal.
Om 18u15 verlieten ze de boot en wensten ons nog een fijne reis verder.
44,94 mijl hebben we afgelegd van Guernsey tot Cherbourg.
De genua werd uitgeboomd BB en het groot zeil SB opgetrokken zodat we konden vlinderen onmiddellijk bij het buiten varen van de haven. We hadden zeker 3 knopen stroom mee en rond de 20 knopen WZW wind. Als het zo bleef zouden we er vlug zijn. Het was weer dikke jassen weer. Als de zon erdoor kwam – soms – was het nog koud. Ik nam het stuur en zeilde tot 10,1 knoop, wauw wat een snelheid. De A.P. kreeg vandaag rust, want het was te woelig en als hij te veel moest bijzetten verliezen we aan snelheid. Na een 15 mijl nam de skipper het stuur over. De zee werd woeliger en woeliger. De wind nam in snelheid toe tot 35 knopen aan de Cap de la Hague met en stormachtige zee. Gelukkig stond de skipper achter het stuurwiel en haalde snelheden van 11,6 knopen, voor mij was het te zwaar. Na de Cap kon de skipper de boom wegnemen en beide zeilen BB plaatsen omdat we van koers veranderde en de wind dan uit een andere hoek kwam. Het bleef zwaar zeilen maar toch niet meer stormachtig.
Plots kwam er een helicopter boven de boot hangen en nam foto’s. Hopla daar had je het weer. De skipper zei: “nu krijgen we zeker controle van de douanen” en inderdaad iets later kwamen ze recht op ons afgevaren, bleven een tijdje naast ons en vertrokken richting haven.
Eens in de ‘Petite Rade’ een 3 mijl voor Cherbourg kwam in volle vaart een zodiak van de douanen met 3 mannen en 1 vrouw tot bij ons en ze wilden aan boord. De zee was nog erg wild, wind nog steeds rond de 30 knopen, we liepen nog 6,5 knoop en we vroeger: controleer ons toch in de haven. Ze weken geen seconde van ons. Vaarde dan BB, dan SB, rondomom enz. en deden telkens een poging om aan boord te komen terwijl de anderen volgden met hun grijze grote boot. Het leek wel alsof we de grootste boeven waren. In welke soap waren wij terecht gekomen. Uiteindelijk sprongen ze met 3 aan boord, een gevaarlijke bedoening, want het groot zeil diende nog naar beneden gehaald te worden en dan moet je in de wind draaien en kan de giek overslaan. Ze vroegen de papieren van de boot en de paspoorten en telefoneerden naar…?, vroegen vanwaar we kwamen enz. enz. enfin alles moesten ze weten, zelfs wat we deden voor we op pensioen waren. Jean Michel had ons nog verteld dat de gepensioneerden verdacht worden tot het overbrengen van drugs om een centje bij te verdienen en we hadden er nog mee gelachen.
Het was zeer druk in de haven omdat er feestelijkheden waren, maar de douane in de zodiak ging voor ons een plaatsje versieren. Hij kwam in volle vaart terug en we kregen een plaats in een box en werden door hem en een havenhulp naar onze plaats geëscorteerd. De omliggende zeilers moeten zeker gedacht hebben ‘wat hebben die uitgespookt? ‘We hadden de aandacht van de ganse haven. Eens in de haven werd er nog wat heen en weer getelefoneerd, nog wat vragen gesteld, de boot volledig onderzocht tot in de biltgens en de ijskast toe. Het was wel een hele belevenis, maar het heeft ons een mooi plaatsje opgeleverd in de haven – bedankt Franse douanen - want anders moesten we zoals velen door de drukte van de feestelijkheden zij aan zij liggen of aan een ponton zonder verbinding met de wal.
Om 18u15 verlieten ze de boot en wensten ons nog een fijne reis verder.
44,94 mijl hebben we afgelegd van Guernsey tot Cherbourg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten