De falaisen aan Etretat.
De inham van Etretat in de verte.
Dag
108: woensdag 11.07.2012: van Cherbourg naar Fécamp Frankrijk: 49°45’758”N – 0°21’938”O.
Het plan was om 6 uur te vertrekken, maar
het werd 6u30. We hadden de GSM nog op het Spaanse uur staan en werden pas
gewekt om 6 uur. De vermoeidheid begint door te wegen denk ik. W wind tussen de
15 en de 20 knopen achter met een woelige zee, eerste 6 uren stroom tegen en
dan 6 uren stroom mee. De zee was erg woelig en na een 10 mijl zeilden we voor
de wind al vlinderend. Te hoogte van Barfleur werd onze definitieve koers
ingezet met een 25 knopen W wind. Iets rustiger dan na Le Cap. Een 28 mijl voor Fécamp ter hoogte van Le
Havre scheen de zon en werd het warmer, maar dat was van korte duur. Regen achtervolgde ons, haalde ons in en
verdween dan weer richting land enz. enz… Een 20 mijl voor Fécamp varen we over
de Meridiaan van Greenwich en komen we van W in O. Van Cap d’Antifer hebben we
niet veel gevoeld omdat we minstens 10 mijl in zee waren. En dan in de verte
zagen we Aiguille d’Etretat in de zon. Wat zijn die falaisen mooi.
Een 12 mijl voor Fécamp hadden we terug een beetje stroom tegen, maar we liepen nog altijd tussen de 6,50 en 7,50 knoop. Op de marifoon hoorden we dat de zeilboot Alcatras richting Fécamp motorproblemen had en bijstand vroeg indien hij zijn motor niet gestart kreeg om hem in de haven binnen te slepen. De kustwacht zond een mayday of er een boot in de omgeving zich wou melden. Wij waren in de omgeving en werden gevraagd indien nodig bijstand te verlenen. De alcatras probeerde meermaals en uiteindelijk lukte het hem zijn motor terug op gang te brengen en werd de mayday afgeblazen en wij werden bedankt. Voor de haven van Fécamp nam de wind toe tot 35 knopen en vlogen de haven binnen om 19u52 na 81,45 mijl. We waren nog niet afgemeerd, of de Alcatras kwam ons al bedanken voor de eventuele bijstand.
Een 12 mijl voor Fécamp hadden we terug een beetje stroom tegen, maar we liepen nog altijd tussen de 6,50 en 7,50 knoop. Op de marifoon hoorden we dat de zeilboot Alcatras richting Fécamp motorproblemen had en bijstand vroeg indien hij zijn motor niet gestart kreeg om hem in de haven binnen te slepen. De kustwacht zond een mayday of er een boot in de omgeving zich wou melden. Wij waren in de omgeving en werden gevraagd indien nodig bijstand te verlenen. De alcatras probeerde meermaals en uiteindelijk lukte het hem zijn motor terug op gang te brengen en werd de mayday afgeblazen en wij werden bedankt. Voor de haven van Fécamp nam de wind toe tot 35 knopen en vlogen de haven binnen om 19u52 na 81,45 mijl. We waren nog niet afgemeerd, of de Alcatras kwam ons al bedanken voor de eventuele bijstand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten