Ponte Dom Luís I
De brug maakt een donderend lawaai waaronder honderden mensen wonen. Niet te begrijpen, dat hen dat niet meer stoort.
Je kan de kabelbaan, de tram, de steile steegjes of de trappen nemen om terug in het centrum van de stad te komen en wij kozen voor de trappen en hoorden het donderend lawaai van de auto's en de metro over de brug.
De druiven voor de Portwijn groeien in de Dourovallei,
maar de rijping gebeurt nog steeds in de stad. Of liever gezegd in Gaia, aan de
overkant van de Douro, dat officieel geen deel is van Porto. Een bezoek aan de
wijnkelders wordt natuurlijk besloten met het drinken van een glaasje port maar hier hebben we aan verzaakt. De portwijn werd in vaten over de Douro vervoerd.
Hier weet de skipper niet meer welke porto hij zal kiezen. Een moeilijke beslissing.
2 Kerken tegen elkaar gebouwd nl. Igreja de Carmo en Igrejae de Carmelitas: 17° eeuws met zoals je ziet een muur azulejas.
Igreja de São Fransisco
Het is nu een museum . Daarnaast het Palácio da Bolsa.
Neogotisch gebouw: een bookshop genaamd Edifício da Livraria Lello e Irmão sinds 1919.
Ribeira
Ribeira is het oude centrum van Porto dat in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Steile nauwe straatjes, waar amper of geen auto door kan, karakteristieke huizen, veel leven en overal wasgoed. Gedurende de maand juni viert Portugal altijd feest en zijn de meeste huizen zeer mooi en kleurrijk versierd.
Muro do Cobertos da Ribeira
Ter info: De strook langs de Douro is ’s avonds het centrum van het
uitgaansleven.
Dit restaurantje nl. São Nicolau werd ons aanbevolen en het was lekker.
Het station de São Bento is vanbinnen een en al taferelen in azulejos. Hier moet je zeker een kijkje nemen.
Aan de Igreja São Francisco kan je ook een bezoek brengen aan de begraafplaats in de kelders waar honderden mensen begraven liggen uit de 19° eeuw.
Helemaal onderin onder een rooster liggen beenderen van?????
Dag 90: zaterdag 23.06.2012: Leixões:
41°11’171”N – 08°42’316”W.
We vertrokken met de bus naar Porto om met de bus terug te komen, maar we stonden al 1 ½ uur te wachten om terug naar de haven te rijden en nog geen bus. Eindelijk kwam er een controleur ons vertellen dat het staking was en dat het juist de 507 was die niet reed. We stevenden terug naar de stad op zoek naar de metro en op 20 min tijd waren we terug in Leixões. Je ziet overal staakt men al eens en wij waren de pineut. Maar ja er is zo veel te zien in Porto, dat we dat er wel bij namen en enkele foto's wel de moeite waard zijn om te tonen.
We vertrokken met de bus naar Porto om met de bus terug te komen, maar we stonden al 1 ½ uur te wachten om terug naar de haven te rijden en nog geen bus. Eindelijk kwam er een controleur ons vertellen dat het staking was en dat het juist de 507 was die niet reed. We stevenden terug naar de stad op zoek naar de metro en op 20 min tijd waren we terug in Leixões. Je ziet overal staakt men al eens en wij waren de pineut. Maar ja er is zo veel te zien in Porto, dat we dat er wel bij namen en enkele foto's wel de moeite waard zijn om te tonen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten